Blogger Layouts

my blog my rules

Clip Art

my furry :)


Friday, June 8, 2012

janji !

JANJI memang ringan diucapkan namun berat untuk ditunaikan. Betapa banyak orangtua yang mudah mengobral janji kepada anaknya tapi tak pernah menunaikannya. Betapa banyak orang yang dengan entengnya berjanji untuk bertemu namun tak pernah menepatinya. Dan betapa banyak pula orang yang berhutang namun menyelisihi janjinya. Bahkan meminta udzur pun tidak. Padahal, Rasulullah telah banyak memberikan teladan dalam hal ini termasuk larangan keras menciderai janji dengan orang-orang kafir.
Manusia dalam hidup ini pasti ada keterikatan dan pergaulan dengan orang lain. Maka setiap kali seorang itu mulia dalam hubungannya dengan manusia dan terpercaya dalam pergaulannya bersama mereka, maka akan menjadi tinggi kedudukannya dan akan meraih kebahagiaan dunia dan akhirat. Sementara seseorang tidak akan bisa meraih predikat orang yang baik dan mulia pergaulannya, kecuali jika ia menghiasi dirinya dengan akhlak-akhlak yang terpuji. Dan di antara akhlak terpuji yang terdepan adalah menepati janji.
Sungguh Al-Qur`an telah memerhatikan permasalahan janji ini dan memberi dorongan serta memerintahkan untuk menepatinya. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلاَ تَنْقُضُوا اْلأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيْدِهَا …
“Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah itu sesudah meneguhkannya….” (An-Nahl: 91)
Allah Subhanahu wa Ta’ala juga berfirman:
وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُوْلاً
“Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti dimintai pertanggungjawabannya.” (Al-Isra`: 34)
janji/promise? let say benda nih sama kan :D . dalam ayat al-quran pown dah ada kata janji kena tunai. but kita manusia still taleh nak tepati janji :( *sedikit terasa. 
kat sini aku bukan nak kata at sapa sapa okay. but mmg byk kali dah jadi at aku. aku ta penah janji ngn owg coz aku takot aku taleh tunai janji tuh. tapi owg yg byk janji ngn aku :(. and byk kali jugak janji tu mcm x di tepati. *agak sedyh di situ

yela sapa yang suka di tipu or x suka owg yg x tepati janji kan. hurm. aku harap lepas ni aku dah x terkena. sgt sgt sedyh taw ta? *tolong la paham :)

okay la. x larat nak pkiaq haha. nak tidoq nih. nnty lak aku hapdate belog nih :D
ASSALAMMUALAIKUM


Daisypath Anniversary tickers

:)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers